Dugaan Ramadan (ver 2)-payung sebelum hujan

Assalam readers,
Sempena penghujung Ramadan ini, aku memohon mana-mana readers yang membaca post ku kali ini agar kiranya dapatlah meluangkan sedikit masa mendoakan kesihatan adikku dari penyakit SLE nya.
Dalam masa 3 minggu di hospital, SLEnya telah menyerang buah pinggang(bocor), limpa(bernanah), jantung(berair), paru-paru(diserang kuman, sehingga 3 hari di ICU), dan kini beliau seperti berhalusinasi dan berdelusi (doktor sedang memantau bahagian kepalanya, risau jika SLE menyerang otak, semalam kepalanya telah discan), kami harap biarlah SLE nya inactive, huhu
Di kesempatan ini juga aku ingin berpesan, jika anda mampu bahagikanlah sedikit wang pendapatan anda untuk insurans kesihatan diri anda. Bagi kes adikku, seawal dia mula bekerja dahulu aku telah berpesan padanya, ambillah insurans. Biarlah ibu bapa kita dulu tidak menyediakannya untuk kita, jadi bila kita dah bekerja, bahagikan sedikit pendapatan untuk itu. Mungkin pesanku ini di ambil enteng, tapi siapa yang boleh mengjakakan apa yang bakal berlaku di masa hadapan.
Kami suami isteri selalu beringat, tak mengapalah tak pergi bercuti ke luar negara, tak mampu pakai kereta mewah, asalkan bekalan untuk diri sendiri dan anak-anak ada disediakan.


Screenshot kisah kawanku yang suamibya juga penghidap SLE, pada awal suaminya diserang SLE, kawanku ini tidak tahu memandu. Hikmah dari kejadian itu, dia kini telah pandai memandu kereta. Sebab itu pesanku, sentiasalah beringat dan bersedia.


Dugaan Ramadan

Ramadan 1438H kali ni keluarga kami diduga dengan kesihatan adikku. Sebelum majlis perkahwinannya hujung bulan 4 ari tu dia warded di Hospital Ampang, doktor suspek denggi sebab demam dan lemah badannya, tangannya naik bintik merah. Lama juga warded 9 hari. Hari-hari ambil darah untuk di uji.

Tapi kesihatan adik ku itu makin lama makin lemah..lepas majlis, jadi semula badannya menjadi lemah, dan kurus sangat. Keputusan darah, doktor suspek SLE, dan kesnya di hantar ke HKL.

Khamis lepas adik ku kembali warded di HKL kerana badannya memang betul-betul lemah dan kurus, aku yang tengok pun risau. Aku sekeluarga belum berpeluang menziarah kerana tau aje lah dengan anak-anak kecik ni. So duk je lah rumah dulu, doakan dari kejauhan.

Penyakit SLE ni melalui bacaan aku, paling banyak menyerang wanita yang dah akil baligh, 90% penghidapnya adalah wanita. Sebelum ni ada kawan-kawan yang menghidapnya, tak sangka kali ni adik sendiri yang kena. Doa ku moga adik ku sihat seperti sediakala dan kembali ceria.

Adeh, tak tahu berapa lama warded tu, moga segera sembuh hendaknya. Mak aku biasalah dah anak sakit kan, mesti dia pun terkesan, so untuk Ramadan kali ni kurang ceria untuk kami sekeluarga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme