Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

cita-cita mereka

venue : computer lab
time : tgh hari yang lapar

ok siapkan labwork and hantar by the end of this class...
anak murid pun dengan muka bertungkus lumus menyiapkan labwork a.k.a amali diorang...
sorang2 aku tgk diorang buat keje tu..
siap kira2 20 round ke depan kebelakang aku pusing lab tu, by 12 diorang pun hantar...
ok hantar semua, jumpa lagi next week, and class dismiss..

venue : my hujung dunia cubicle...
time : petang yang kenyang

ok it's time to check on their labworks..
ok satu2 file aku bukak dalam folder labwork bdk2 ni..
ooohhhh ok, good now they know how to use ms word...but.....
1 thing yang buat aku terkejut sambil tutup mulut(macam saif ali khan terkejut sambil tutup mulut dalam salaam namaste~blwwekkk ok fine x sama langsung) bila aku baca isi labworks mereka, aku minta diorang apply what they have learned berkenaan ms word untuk buat 1 document yang ade table, images, color, variety of fonts (sumenye based on their creativity), ade arahannya...isi dalam document tu ialah their punye personal information such as, their name(mesti lah kan), id no, address, academic background, hobbies, ambition, etc...
apa yang paling buat aku terkejut macam nak pitam 11 kali, dan pening lalat untuk 2 kali ialah
bila 11 orang daripada 41 pelajar ku yang mengambil jurusan engineering ini, bercita2 ingin menjadi doktor!!!!!!!!!!!!!!!! wtf..haih..boleh nangis berguling bacanye(T_T) diorang tau x ape maknanya bile diorang ambil course engineering nih?untuk blaja bedah mayat ke?x pun blaja macam mane nak cucuk patient ke??
kenape mereka masih mahu jadi doktor...???tolong jawab(next class aku pasti bertanyakan hal ini) adakah mereka ingat mereka di alam darjah 1 di mana bila cikgu tanya apakah cita-cita kamu, lalu pupils pun akan jawab,saya bercita-cita ingin menjadi doktor/ angkasawan /perdana menteri/ posmen /penyanyi etc...ok fine, aku pun pernah bercita-cita nak jadi stewardess(boleh check fail rekod darjah 2 ku~masih dalam simpanan), sbb aku ingat rakesh kawan sebelah meja aku mase tu die nak jadi steward, hahaha but semakin aku dewasa aku sedar yang aku dicipta untuk jadi perempuan kurang tinggi, fine at least aku sedar diri...
owhh....aku pening lagi, pikir kan hal ni...tapi sekurang2 nya dengan isi kandungan document yang simple seperti ini, aku tahu tahap pemahaman mereka + tahap kematangan pelajar ku...
dan...yang paling syok, 1 org bercita2 menjadi polis, 1 org bercita menjadi askar...kalau lah aku yang cipta borang kemasukan pelajar akan ku sediakan ruangan cita-cita di dalam borang itu, agar pelajar2 ini tidak terpesong dari akidah kemahuan diri mereka...nak jadi polis, masuk akademi polis, cik adik sayang...dear parents, please tanya apa yang anak anda mahu, jangan isi borang untuk anak anda anda sambil bermimpi anda akan belajar di ipta semula, ok...anak anda perlu bimbingan yang betul...
hal ni mungkin remeh, hanya mengisi ruangan cita-cita..tetapi sedar x?pelajar2 ni sebenarnya dan terang2 menunjukkan mereka x tau ape yang mereka belajar, mereka ingat bila belajar potong wayar, circuit, transistor, anda sudah layak untuk bermimpi untuk memegang picagari...amboi, picagari tu, bahasa melayu sungguh...aawww..
ok saya perlu berunding dengan mereka secara man to man...tapi sekurang2 nya ade juge yang bercita2 nak jadi lecturer...heh..inspired by me ke cita2 tu?sorang tu nak jadi computer application's lecturer...wow specific betul, bodek tuh namanya...
pelajar ini sekurang-sekurang dia sedar akan kemampuannya..hehe di interview utk sesi assignment kerjaya(bdk mrsm tau bende ni..ngee)


0 Response to "cita-cita mereka"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme