Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

kronologi kelahiran 1st baby-part 1

21/12/2012
Pagi lepas breakfast keluar lendir yg banyak, tapi senyap je la, sebab tak de darah lagi, sakit pun tak, cuma baby kerap mengeras (masa kat hospital baru tau rupenya mengeras tu pun salah satu jenis contraction)
22/12/2012
Pagi
Due sepatutnya hari ni, tapi masih rasa biasa..pagi2 breakfast, and lepas breakfast, jalan2 area kawasan rumah, tolong hubby bersihkan rumput yang dipotong kat halaman rumah..saje nak bagi badan buat keje, hehe orang kate bagi senang bersalin..
Petang
Rase sengal-sengal kat ari-ari..tapi takde keluar darah lagi so diam je la, teruskan hidup macam biase :)
Malam
Siap keluar pegi makan sebab memang dah lame gantung kuali sejak menunggu hari ni..hehe malam tido macam biase, terasa juge sengal-sengal kat ari-ari..
23/12/2012
Pagi
7.40pagi
Breakfast, makan roti canai, minum air milo(tak sempat habiskan, teringat-ingat sampai masa dalam labour room) then terasa macam period..pegi toilet check, tgk2 ade keluar darah,ape lagi siap2 bergegas ke hospital...
8.30pagi
Sampai hospital, nurse bgtau kene tunggu sebab ramai hari ni nak delivered..so okay je la, masa ni tak rasa lagi contraction tu..dalam hati dok berdoa ape-ape pun dah sampai hospital ni harap semuanya lancar and tak kena dok wad lama-lama..
9.00pagi
Nurse buat CTG, cek baby, and masa ni la die bgtau yg dah ada tanda contraction sebenarnya, tapi aku yang tak tau itu contraction..die cakap aku ni kuat tahan sakit..haha adoi mane la sy tau..
Lepas settle CTG, nak cek bukaan plak, so kene buat VE(mulut itik yang diperkatakan org sakit tu) so aku pun redha je la, tp ikut tips nurse bg, tarik nafas masa doc nak start seluk..memang terase benda masuk tapi x la sakit..jalan dah bukak 3 cm..
Lepas VE tunggu nak scan pulak, ni kena tunggu doc senior, haihh lama tau sebab ari ni banyak org nak deliver, ha masa ni baru la rase sakit contraction yang kerap 5 minit sekali..dah x senang duduk dah menunggu, kejap-kejap pinggang rase tegang, perut memulas, nak terkencing, darah dah keluar..huhu bila doc senior check jalan dah 4 cm, kejap je kan..huhu alhamdulillah, so kena tahan kat wad bawah je, wad ABC, wad menunggu giliran masuk labour room..
Dalam wad ABC, memang dah pakai uniform, baju pink, kain merah..sakit dah makin kerap and Allah je yang tau macam mana sakitnya..itulah sakit yang paling sakit aku pernah rasa..nurse buat VE lagi, cek bukaan, dah 5 cm, and die kata sementara tengah 5 cm ni masih boleh la ambil epidural kalau x tahan sakit..mula-mula aku refuse..tapi lepas tu dah x sanggup, panggil nurse, bgtau aku nak ubat, die cucuk punggung, huhu lepas dah kene cucuk tu, still sakit lagi, aku tanya kenapa saya rasa sakit lagi, hehehe nurse tu kata memang sakit, tapi kurang la sikit berbanding kalau tak amik..huhu ye ke, tapi tetap sakit, cepatlah bukak jalan 10 cm..
Area pukul 3ptg sakit yang teramat sangat, aku rase macam nak meneran berak, sebab nurse kata kalau rasa nak meneran bgtau, tapi jangan teran, so aku panggil nurse..then nurse cek jalan dah bukak 8 cm, cepat-cepat die cek labour room ade kosong ke tak, Alhamdulillah ade kosong, aku pun disorong dengan wheelchair ke dalam labour room, huhu
To be continued to part 2

Published with Blogger-droid v2.0.9

0 Response to "kronologi kelahiran 1st baby-part 1"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme