Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

Pengalaman bersalin 2nd baby (episod 1)

Pengalaman bersalin anak ke2 ni lebih kurang sama je kronologinya dengan anak first. Turun tanda (darah) then dalam masa 8 jam selamat bersalin.

Kalau ikut due, baby ke 2 ni dilahirkan awal 5 hari. Tapi kami husband and wife memang dah apply cuti seminggu awal dari due date, memandangkan nak balik jauhkan, so 12/6 kami dah balik ke Ipoh.

Hari Isnin15/6 tu kami balik ke rumah mertua sebab plan nak tido kat umah mertua sampai la hari pertama puasa, so nanti kiranya kalau dah bersalin dapat la jugak merasa bersahur & berbuka bersama. Tapi nampaknya sempat tido semalam je.

Pagi Selasa, husband ajak gi jalan-jalan kat Billion, aku pun suka sebenarnya, sebab boleh exercise la konon, bagi senang bersalin..hehe aku memang dah rasa perut kejap-kejap menegang (mild contraction). Cakap kat husband, rasa tak lama ni, sehari dua ni bersalin kot.

Masuk waktu maghrib, nak gi amik wudhu, sekali cek dah keluar tanda. Tapi aku siap cakap kat en husband, "dah keluar tanda, tapi kalau nak gi makan dulu pun tak pe (sebab aku dapat rasa macam lambat lagi nak bersalin ni) plus aku lapo" haha sebab plannye nak gi makan char kuey teow. Tapi encik husband lepas dia solat je terus kami siap gi hospital. Tak sempat la aku dinner malam tu, sob3.

Sampai hospital, memang ramai orang, check CTG baby, semua ok. Pas tu doc amik maklumat, then cek bukaan dah buka 3cm. Doc bagi masuk wad. Husband semua pun balik dulu, aku suh tido dulu, aku kata belum masa lagi ni. Mak aku datang jugak sebab aku mintak amik Alisya, sebab kat umah mak aku ade sepupu dia(anak adik aku) boleh dia main2 takut nanti dia sedih pulak, kene tinggal dengan daddy dia bila daddy nak kena gi hospital. husband stay umah mak dia je sbb dekat sikit dgn hospital.

So bermalamlah aku kat wad malam tu, masa maduk wad tu pun dah kul 10 lebih. Aku masih lagi tak rasa sakit, so aku tido je la.

Dalam kul 1 pagi aku dah rasa contraction setiap 15 min tapi macam boleh tahan lagi. Aku jalan g toilet, sembang- sembang dengan orang katil sebelah (dia pun menunggu masa nak bersalin). Dalam masa yang sama aku cuba baring rehat sebab tau nak kena kumpul tenaga nk teran nanti. Aku makan roti je as dinner tadi.

Dalam kul 3 sakit makin kerap. Aku jalan ke kaunter panggil nurse suh cek jalan. Bila nurse cek dah buka 5 cm, means dah boleh masuk labour room(LR). So nurse mintak aku pack barang nak tolak aku masuk LR. Whatsapp en husband bgtau dah nak masuk LR. Die pun reply ok, otw ke hospital.

posted from Bloggeroid

0 Response to "Pengalaman bersalin 2nd baby (episod 1)"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme