Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

Pengalaman di wad 6C

Yeayy, dah balik rumah dengan baby fea. Esoknya nurse datang rumah check baby and ibu. Bile nurse check baby fea, dia kata nampak macam jaundis nya tinggi, dia suruh datang klinik esok pagi 19/6 untuk amik bacaan darah.

Pagi 19/6, kami suami isteri dengan baby fea pun pegi la ke klinik, kakak isya tinggal kat umah dengan embah. Dah siap ambil bacaan darah, doc detect jaundisnya tinggi and suruh ke hospital wad 6c untuk letakkan baby bawah lampu (phototherapy) sebab bacaannya 223, sepatutnya bila dah masuk hari ketiga bacaannya tak boleh lebih dari 220, huhuhu letih mendengarnya. Doc tu kata biasanya prosedur sampai petang je, so kami ni lega la jugak mendengarnya.

Sampai hospital, cam biasa mana la ade parking, en suami turunkan aku and baby, aku jalan la slow-slow ke wad 6c, nasib la guard hospital tolong dapatkan lif (lif kat HRPB memang kena berebut untuk masuk, kalau x bercinta la nak tunggu)

Sampai wad 6c, aku pun tunjuk notis doc dari KK tu then baby fea pun terus diorang check and buka semua baju, dan diletakkan bawah lampu..huhu sementara aku diambil keterangan oleh doc.

Wad 6c memang penuh dengan baby and ibu baby dengan macam-macam kes, tapi kebanyakkannya jaundis la. Lepas tu tak lama nurse bagi aku kerusi malas untuk aku rehat sementara tunggu baby duk bawah lampu (so memang mati-mati aku ingat tak yah stay wad, dalam hati kata petang balik la ni). Encik suami pun menunggu la kejap, sebelum bersolat jumaat. Sampai kepetang dari perbualan doc tu tak macam ade tanda aku boleh balik pun (aku dah mula curious, huhu)

Pas tu datang pulak nurse lagi sorang bagitau ade katil kosong untuk aku. Ahh sudah, aku pun terus tanya, "bila doc nak ambil bacaan darah baby?" Dia jawab, "biasanya esok jam 5 pagi.." uwaaaa!!! kene duk kat spital la jawabnya malam ni.
Terus aku bgtau encik suami, memang kami rasa nak marah sebab tak diberitahu prosedurnya dengan jelas.
Encik suami kata nnt lepas maghrib dia hantar baju and keperluan aku semua. Aku pun tak kisah sebab tau, dia pun dah penat ulang alik hospital, puasa pulak tu.

Lepas en suami dah hantar baju, air , makanan, etc., aku pun duk lah kat wad tu dengan baby fea. Memang tak macam orang pantanglah dah kalau duduk kat wad, nak jaga baby lagi, keadaan hospitak yang dikelilingi orang sakit lagi. Sambil2 aku whatsapp kawan-kawan mintak tips baby jaundis. Diorang kata jangan kerap angkat baby dari bawah lampu tu, kecuali bila nak susukan. So sepanjang malam memang aku buat macam yang kawan-kawan cakap. Memang keraplah aku susukan baby fea, sampai banyak kali die berak.

Around jam 5 pagi doc tolak baby fea ke tempat untuk amik darah. Then lepas dah settle die hantar semula baby fea kat aku. Dalam pukul 9 pagi kot, doc pelatih and doc senior dtg check patients, and doc senior tu kata bacaan banyak turun, bacaan pagi tadi 140, so dia kata boleh balik..yeayyy!!!

Semangat aku kemas barang-barang, bagitau en suami tgh hari dah boleh balik..baby fea yang berlenggeng dari semalam aku siapkan die, pakaikan die baju, sian anak aku..so kita tunggu daddy datang amik kita balik..😃

Macam tu lah pengalaman aku dengan baby jaundis, huhu kalau ada rezeki anak ke3 nnt aku nak make sure tak berulang lagi kisah ni walaupun aku & suami berdarah O, kami akan make sure baby kami sihat. Huhu sangat tak syok pengalaman tu, tapi apa pun Alhamdulillah baby fea tak lama pun jaundisnya lepas balik dari hospital tu 2 kali je ke KK, dan doc kata jaundisnya dah turun.

posted from Bloggeroid

0 Response to "Pengalaman di wad 6C"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme