Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

sembelit lepas bersalin



Seriously ini adalah perkara yang aku terlepas pandang nak amik tahu, sebelum bersalin ari tu..aku x sangka yang orang lepas bersalin akan hadapi sembelit..huhu and aku adalah salah seorang daripada orang yang mengalaminya lepas bersalin..sangattttt terseksa...seminggu lebih aku terseksa, Tuhan je yang tau betapa sakitnya, betapa seksa rasa nak buang air besar...
Seumur hidup aku x pernah rasa macam mana sembelit, selalunya proses penyahtinjaan aku memang lancar je..korang boleh cari sumber bacaan lanjut ape sebab boleh terjadinya sembelit lepas bersalin, ada banyak artikel, just google je..
Bagi aku, salah satu sebab utamanya aku rasa adalah sebab aku takut nak teran, sebab aku kan kene jahit banyak, so aku tahan-tahan nak buang air besar, lama-lama jadi la sembelit, huhu...memang terseksa, macam nak b*rak pisau je rasenye, jenuh..
Macam-macam la aku cuba, aku beli ubat sembelit kat farmasi, makan oren sunkist, makan sayur banyak-banyak, minum banyak air..tapi percaya la, sume tu tak berkesan, selagi tinja yang keras tu tak di keluarkan dulu..maksudnye, yang berada pada aras paling bawah sekali tu, memang menangis aku nak mengeluarkan yang paling keras tu, and lagi stress kalau kita tengah lalui proses tu, tetibe dengar baby nangis, aduhh, rase macam nak meraung je dalam toilet, rase macam kesiannya anak aku..owh, ade jugak yang sarankan makan julap, bagi cirit, tapi aku x sanggup pulak nak hadapi rasa perut memulas..
Alhamdulillah syukur kepada Allah, masalah sembelit aku dah semakin ok, and proses penyahtinjaan aku dah semakin lancar..aku tulis entri ni, bukan saje nak bagi korang geli+seram, tapi mane la tau, kot boleh membantu korang yang bakal menghadapi kelahiran untuk buat preparation, siap-siap beli ubat sembelit awal-awal..

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 Response to "sembelit lepas bersalin"

  1. SYANI says:

    Selalu mintak ubat berak dari nurse yang datang melawat kat rumah..

    (^_-)V says:

    Aritu bgtau jugak kt nurse, tp die kate kene g amik ubat tu kt klinik...malas nk g klinik tu yg bli ubat kt farmasi tu..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme