Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

bootle feeding your baby ; how to start and when to start



Tak habis lagi entri mak-mak aku ni..hehehe kalau dah dapat title mak ni, sampai ke mati la naluri keibuan tu kan, nak wat cemana layankan je la ek..hehe hari ni pukul 5 Alisya dah gerak mummy die bangun, batuk die tak settle lagi la, adehh, so aku pun usap-usap la die, lepas tu layan main-main dgn die sampai die tertido balik dah ni..

Ade 2 3 orang member aku yang bertanya macam mana aku train Alisya minum susu guna bottle..Ok jawapan aku yang pertama adalah, semua baby adalah berbeza, so kite kene kenal baby kite..

Start Early
Ahaa tips aku sume pun kene start early kan..macam aku masa dalam pantang tu, yang bgtau ape yang aku patut buat, mak aku la..Kite pulak beranak sulung, so banyak benda tak reti..Masuk je bulan ke-2 dalam pantang mak aku dah suruh train Alisya minum guna botol..Die kata nanti kite rase je cuti tu lama lagi, tapi sementara nak train, nak tengok botol mane yang sesuai, teat(puting botol) macam mane yang baby kite suke, dah amik masa..
So first time aku train Alisya, aku guna botol pureen biasa (aku beli pam pureen yang electric tu, so aku beli storage bottle EBM pun sume jenama pureen), jadi aku beli je la teat utk bottle tu, konon-konon nak jimat kan..Mula-mula train, die refuse, die tak nak, die confuse, sebab teat bottle biasa tu kan kecik, mane same macam manusia punya..

Choose The Suitable Bottle & Teat
Ok lepas die dah tak nak guna bottle pureen, kebetulan kawan aku nak bagi present, die tanye nak ape..hahaha pucuk dicita ulam mendatang, jangan sangka aku kaki mintak pulak, kitorang memang bestfriend, mase die beranak dulu pun aku tanya die nak present ape (konsep konon-konon bagi hadiah biarlah digunakan)..so aku pun mintak bottle Tommee Tippee sebab aku survey-survey teat die sama macam manusia punya (tagline pun : closer to nature)..kawan aku belikan 1 set ade 3 bottles skali kau, Alhamdulillah trime kasih banyak-banyak..

So lepas je kawan aku datang visit, esoknya aku train Alisya guna bottle baru..Alhamdulillah, laju je die minum...Sampai ke hari ni, Alisya adalah pengguna tegar bottle Tommee Tippee (teats die senang nak cari, ade jual kat tesco area umah aku, so tak yah pening bule nak ganti teat nanti). Satu bottle aku letak kat taska, satu kat umah Ipoh, satu letak kat Behrang, nasib ade 3..hehe
Ade sorang kawan taska Alisya pun mula-mula mengalami masalah taknak minum susu guna botol, sebab tak di train awal, sudahnye babysitter Alisya suggest kat mak baby tu guna Tommee Tippee macam Alisya. Mak baby tu sebelum ni die bagi anak die guna bottle and teat yang biasa tu, lepas tu die belikan anak die bottle Avent pun baby tu taknak, sampai masuk angin perut baby tu punyelah die taknak minum susu (mase ni aku tengok sendiri sebab aku pegi jenguk Alisya kat taska, menangis-nangis baby tu)
Sebenarnye sekarang ni banyak dah jenis bottle yang ergonomic, macam mimijumi, avent, dr brown, macam-macam lah, cumanya tepuk poket sendirilah, kalau tebal isinya mampu boleh beli..





Trust your baby
Jangan terkejut kalau nanti bile dah hantar baby kepada babysitter,and bile kite bawak die balik rumah die tak nak minum guna bottle..Die dah bau badan mak die, so biarkan die dengan perangai die tu..Kite bagi je BF, jangan paksa die minum bottle and jangan sampai tak tido malam risau kalau-kalau esok die taknak guna bottle kat rumah pengasuh/taska..Baby memang macam tu, dah sampai rumah pengasuh/taska nanti, die pandai la bawak diri..Macam Alisya ni, kat umah die tak nak bottle feeding, nak menempek je kat mummy die ni..Tapi esok bile kite call babysitter tanya Alisya nak minum guna bottle tak, pengasuh kata ok je die..hehehe manje sungguh, so percayakan anak anda..:-)

Published with Blogger-droid v2.0.10

3 Response to "bootle feeding your baby ; how to start and when to start"

  1. SYANI says:

    Oh ho.. bagusnya ko buat enrty ni... Amira along dah train since 2 hari pantang [sebab takde susu]. so far dia sedut je.. cuma tang puting tu kena tukar kot sebab jenis yang biasa. Tapi tu la... bila 24jam dengan dia, dia takmo hisap botol.. kena orang lain yang susukan baru dia nak botol & kita kena dok jauh2...

    (^_-)V says:

    hehe amira dah bau mama die memang die taknak bottle..Alisya pun balik je dari taska dah macam mulut burung nak menyusu..hikhik

    Anonymous says:

    burung2...hehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme