Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

normal BMI lepas bersalin


Situasi A
Kawan : bestnye dah kurus balik



Situasi B
Mak cik : kurus dah..ni mesti pantang betul-betul ni..



Situasi C
Kawan : jelesnye tengok ko, aku tak dapat lagi berat sebelum pregnant..



Situasi D
Student : puan dah kurus la, puan makan ubat kurus ke?


Situasi-situasi diatas menyebabkan tergerak hati nak tulis entri ni..Alhamdulillah lepas bersalin dapat balik berat asal sebelum bersalin. Dan untuk menulis entri ni, aku tak nak guna istilah kurus, sebabnya kalau kurus kering macam bini popeye pun tak cantik kan, kalau kurus tapi sakit pun tak guna kan, yang kita nak berat badan ideal..haha Yang paling tak boleh blah adelah situasi D, ade ke student tu kate aku amik ubat kurus, caittt, buat perabih duit, buat rosak buah pinggang je, makan benda macam tu..
So aku nak bagi tips la ape yang aku buat untuk make sure dapat balik berat badan before pregnant (and ade kawan aku berat badan die siap lagi rendah dari before pregnant)

Tips 1 : Breastfeed
Itulah ibu segala rahsia bagi yang nak dapat balik berat badan asal. Janganlah malas nak BF baby anda. Kalau ade anasir-anasir luar yang kesian kat kite kene pam, kene bangun malam menempek je dengan anak sebab kene BF, ignore je. Teruskan usaha BF anda. Walaupun aku ni tak pandai pam sebab bila pam penghasilan tak banyak, tapi aku make sure Alisya BF.

Tips 2 : Penjagaan berat badan semasa hamil
Dari pembacaan aku,semasa hamil make sure berat kite naik tak lebih dari 10-12kg sahaja. Berat aku pun naik 10kg je sampai masa nak deliver.Lagipun kalau naik banyak nanti nurse bising and kene pegi dengar ceramah pemakanan la. So jangan la ingat bila pregnant kita makan untuk 2 orang, makan macam biasa dan makan secara sihat, kalau teringin makan je la, tapi jangan la sampai berlebihan memudaratkan.

Tips 3 : Berjalan/Exercise
Jangan malas nak berjalan, macam aku ni Alhamdulillah kerja aku memerlukan aku tak duduk kat office 8 jam straight, aku kene pegi class.Kalau pegi class aku akan pilih untuk berjalan, aku tak drive. So jangan lah malas nak berjalan ye, naik tangga turun tangga, bagus tu. Inilah masa nak exercisekan..


Published with Blogger-droid v2.0.10

2 Response to "normal BMI lepas bersalin"

  1. Anonymous says:

    kurus erk???perasannya...hehehe...

    (^_-)V says:

    Haha daddy jeles...bukan kurus, berat badan ideal tau..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme