Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

Tips atasi morning sickness

1. Pastikan perut tak kosong, sentiasa sediakan makanan disamping anda (biskut la yang paling praktikal nak letak dlm handbag ke, dalam kereta ke, kat office ke)
2. Amalkan memakan madu di awal pagi (setengah jam sebelum breakfast) dan sebelum tido - ni aku jumpa dalam blog mana ntah, and cuba amalkan, so far ok la rasa lepas amalkan masa pregnant ni, kurang la sikit morning sickness
3. Elakkan makanan yang berminyak, bergoreng dan yang seangkatan dengannya (tapi rasanya nak tengok pun dah kembang tekak, apatah lagi nak makankan)
4. Jangan banyak makan benda berasid macam asam/jeruk, sebab perut orang morning sickness ni sedang banyak asid, rasa macam masuk angin kan perut tu, so makan lah makanan yang berkhasiat. (Kadang-kadang bila mulut rasa pahit aku kemam jugak la sikit asam masin tu, cuma pregnant kali ni aku tak gila makan asam pun, tengok jeruk asam boi yang tgh hot tu pun aku tak teringin)
5. Rehat secukupnya, jangan paksa diri macam sebelum pregnant..ada aku terbaca, jangan stress, nanti akan menambahkan morning sickness..So kalau dah rasa letih tu rehat la kejap..orang pregnant memang akan perlukan banyak rehat termasuk tido..

Rasanya 5 benda tulah yang aku praktikkan untuk kurangkan morning sickness yang melanda..walaupun tak de morning sickness tu hilang sepenuhnya, mabuk and muntah masih berlaku..tapi tak la seteruk awal-awal aku tau aku pregnant ke 2 ni..

Ada hikmah setiap yang jadi ni kan, so hadap je lah dengan kesabaran..Betullah orang kata pengalaman setiap kali pregnant tu tak sama.Anak pertama siap boleh travel everyweek, tak de alahan, rumah lama pun  lagi tinggi tingkat 4, dah 37weeks pun boleh jalan sepanjang ekspo pertanian kat maeps naik bukit turun bukit, relaks je..Tapi kali ni diduga dengan keadaan macam ni, so aku harus kuat, chaiyok!! 😀


Posted via Blogaway

0 Response to "Tips atasi morning sickness"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme