Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

kronologi cikgu dan sekolah (bab 2)

Sekolah Rendah
Masih lagi dalam darjah tiga, masa tu mama kena kursus 6 bulan, so bapak bawak kami tinggal kat umah embah(umah nenek&atuk aku) still dalam Ipoh, so duk je umah lain, tapi sekolah tempat yang sama jugak..lagipun mama kursus tu Isnin - Sabtu je, Ahad kitorang sefamili pegi la jenguk mama kat Kuala Kangsar, bila dah duduk umah embah, paham-paham la, aku jadi banyak main, sebab ade sepupu aku, lagipun bila embah jaga cucu mane sama dengan mak ayah jaga anak kan, spoil la jadinya.. Aku yang masa periksa Pertengahan Tahun dapat no 3, jatuh merudum periksa Akhir Tahun dapat no 9, aku cuak gile masa tu nak tunjuk report card kat bapak, mesti kena marah punya ni..huhu Tapi arwah bapak aku tu jenis softspoken, cakap pelan je, tapi pedas woo, die cakap sikit je "Sebab dapat no 9 kan, so lepas 9 hari baru bapak sign report card ni.." huhu aku takut tapi aku tak berani nak cakap ape-ape, aku diam je, aku dah risau, cikgu kata 3 hari je, lepas tu kena pulang balik..Tapi, last-last die sign jugak dalam masa 3 hari tu, tu pun aku dah dekat sangat nak pegi sekolah..fuhhh lega..Tapi tak lega jugak, Ahad pegi jenguk mama, kena marah pulak dengan mama, mak aku contra ngan bapak aku, so paham-paham la pot pet pot pet...dengar je la..hehehe

Darjah 4, sekolah pagi, kali ni cikgu class aku Chinese converted sebab kawin dengan sikh, nama Cina die aku tak tau, yang aku ingat nama converted die, Mrs Hari Singh Sidhu..hehehe tu lah cikgu yang kelakar dan garang jugak, macam mak-mak gitu gaya die..Die ajar English and Alam & Manusia, kalau ada aktiviti kelas macam hari kantin ke, aku suke tolong dia, tolong buat kupon jualan, macam-macam, lagi pun die cikgu Rumah Sukan aku jugak, Rumah Kuning(Bendahara)..bila time latihan rumah sukan penah sekali tu die cakap "U all jangan kalah nanti jatuh muka saya.." sepatutnya jatuh air muka..,adoi la BM die memang fail..:p 

Ade satu peristiwa yang memalukan tapi bangga jugalah sikit-sikit, Ustazah kelas aku, dulu kan ade belajar tulisan jawi, tiba-tiba die panggil aku kedepan, muka dah la garang, dia tanya aku dengan nada marah "Sapa tuliskan untuk awak ni(sambil tunjuk kat buku jawi aku)", aku jawab "Saya, Ustazah", "Saya tak percaya.."ustazah aku jawab balik, masa tu satu kelas diam, tengok je aku, malunye..."betul, saya buat malam semalam.."aku jawab dengan teluslah kan tak nak tipu pulak.."ok cuba tulis macam ni di atas kertas ni.." die suruh aku tulis kat kertas lain, so aku pun tulis la..lepas tu die terdiam, puji aku pulak, "Bagus, memang cantik awak tulis, teruskan usaha, ok boleh duduk.." eh-eh ustazah ni, kot la nak mintak maaf ke, tapi tak pe lah aku dah buktikan pun kat die, tapi malu jugak die tak percaya..huhu 

Darjah 5, aku stay lagi kat class first sama macam darjah 4, sebab aku dapat no 4 masa periksa, cikgu class aku still orang yang sama, Mrs Hari Singh Sidhu, ade gak kawan-kawan aku kena pindah kelas lain..huhu sedih hmm, darjah 5 tak banyak sangat benda aku ingat..owh aku ni sebenarnya memang tak berbakat dalam sukan, tapi bila kawan-kawan ajak, aku join je...aku konon-konon nak la jadi wakil sekolah main softball tapi tak terpilih..hahaha, so aku masuk koir je, masa test vokal tu suara aku lepas so dapat la aku masuk koir, best jugak, kejap-kejap ade latihan petang, aku suke stay back kat sekolah, hehehe

Aku ade cerita kan aku ade bakat melukis so masa darjah 5-6 aku selalu gak masuk pertandingan melukis, dapat macam-macam gak hadiah, water color la, berus lukisan la, pallet la, macam-macam..Pernah aku hantar kat KFC Kids Hour ke ape nama rancangan tu, hahaha menang gak, dapat la hamper barang-barang KFC, kat majalah Dewan Pelajar aku hantar, menang, dapat baucar beli buku DPB..Aku masuk jugak pertandingan tulisan khat, tapi tak menang..hehehe haaa lagi satu Program Nilam tu kan, hehehe tu pun semangat aku baca buku sebab nak dapat tag "anda membaca lebih 100 buah buku" hehehehe seronok gak zaman kanak-kanak aku ni bila ingat-ingat balik, kalau dulu ade fb mesti dah aku tempek dah gambar-gambar lukisan and hadiah aku tu..kui3..

Darjah 6, aku sibuk dengan koir, sampai cikgu class aku, cikgu class yang sama macam darjah 4 & 5 tu marah, sebab die risau aku tak belajar, asyik praktis koir je..Tapi memang aku tak belajar sangat pun masa awal-awal tu, dah dekat nak UPSR baru la nak belajar, tapi pun bila aku ingat balik, ape ntah yang aku belajar masa tu, budak-budak lagi kan, konon-konon je belajar..kui3..masa Darjah 6 seronok, sebab rasa diri paling besar kat sekolah, pengawas, budak class 1st pulak tu, memang rasa macam hot gile ahh, adoi riak sungguh huhu jalan pun rasa macam semua orang tengok, kui3, ntah ape-ape je rasa..Masa tu budak-budak pompuan dah rasa diri besar dah, sebab kite lagi tinggi dari lelaki, lelaki rendah je time tu kan, kui3, tapi rendah-rendah tu pun ade hati nak kirim-kirim salam pulak kat kite..hahaha bengong je rasa, zaman budak-budak, sekarang kalau tengok kat fb dah kawin pun budak-budak tu..hehehe kenangan-kenangan

ok sambung lah kenangan ni ke bab 3..nite2 peeps..


0 Response to "kronologi cikgu dan sekolah (bab 2)"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme