Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

my teeth retainer

ni entri sedih tapi tak de pasal sape-sape hanya pasal diri sendiri, biasa la tengah keadaan macam ni, hal kecik pun bole jadi sedih sangat, 

sebelum ni aku ada tulis entri pasal dah bukak braceskan, then kene pakai retainer..boleh baca kat sini 
masalahnya sekarang ni, retainer tu tak boleh langsung nak masuk kat dalam mulut ni, asal masuk je, mesti 
rasa nak terkeluar semua isi perut ni..huhu 

dah 2 minggu tak pakai ni, sebelum ni pakai ok je, lena je tido...risau sangat, gusi aku ni dah la jenis lembut, itu yang my dentist cakap la..so memang senang gigi tu nak gerak, and sebab tu jugak tempoh aku pakai 

braces tu sekejap je, ye lah kalau orang lain makan masa sampai 2 - 3 tahun kan..
kalau ada antara korang yang pelik sebab apa aku cakap asal pakai je rasa nak muntah meh nak tempek gambar cara pemakaian retainer ni,
ni rupa retainer, mengikut bentuk gigi kita so setiap orang berbeza, kalau ada yang rasa gigi dia macam alignment dah lari-lari sikit tu boleh je pegi klinik buat retainer, tak payah pakai braces, tapi ikut nasihat dentist la kan (nak buat acuan tekap kat gigi dulu ni pun aku dah muntah..huhu)



tiap-tiap malam kene pakai at least 6 jam (masukkan dalam gigi)


dah pakai akan jadi macam ni...

masalah aku sekarang, bila pakai retainer tu, die akan melekap kat lelangit, jadi mulut aku cepat je rasa nak termuntah..lama lagi la aku nak kene tunggu nak pakai balik retainer ni, hope gigi-gigi aku tak gerak banyak, please..


14 Response to "my teeth retainer"

  1. Unknown says:

    kat mane buat retainer ni??

    @mimi :: leh jumpa pakar orthodontik. harga dalam RM400-500


    sama la, saya masa mula2 pakai pun memang nak muntah :)

    then tukar minta doktor buatkan retainer yang ada besi tu. Baru leh tahan skit.

    Penting kena pakai, sebab ada a few friend yang gigi kembali bergerak selepas setahun :(

    RIsaunyaaaa..

    Saya baru 5 bulan pakai retainer. Pakai pun bila lepas opis hour je and waktu tidur.

    Memang susah nak bercakap bila pakai.

    Unknown says:

    I nak tanya.. boleh ke pakai retainer terus kalau tak pasang braces.

    Unknown says:

    Sy pn nak tanya, boleh ke saya pakai retainer terus kalau tak pakai braces

    d says:

    Bedasarkan hasil bacaan dari internet dan bertanyakan pakar, retainer bolej dipakai terus tanpa pakai braces tapi bergantung pada gigi.

    Macam mana pun kalau nak buat retainer tetap kena jumpa orthodonik sebab bukan ada jual tepi jalan. Jadi pakar akan cadangkan yang terbaik untuk kita samada braces atau retainer.

    gigi dpan jarang 0.3 cm nk kne pakai bracer jgak ke?

    gigi dpan jarang 0.3 cm nk kne pakai bracer jgak ke?

    Unknown says:

    Katne yee..yg bole repair retainer..help meeee

    Hmm mintak2 sis cepat pakai retainer tu and gigi tk gerak balik sebab my doctor kata gigi tu sehari tk pakai retainer bahaya sbb rongga gigi sentiasa terbukak especially budak2 remaja kan ,saya pun bru pakai retainer mula tu doktor kata pakai malam je then tanya doktor satu lagi dia kata lepas je bukak braces kena pakai retainer 24 7 except bila nk makan, sukan and gosok gigi ,(dua dua doktor ni pernah pakai braces) .. so saya percaya doktor yang kedua la sbb gigi dia skrng cantik sgt .retainer tu pakai selama 6 bulan - 1 tahun la then kena pakai malam sahaja seumur hidup rasanya huhu tapi malam tkpe tkde sape nampak right. So, i hope gigi kamu tak bergerak and stay healthy !

    Bleh tau klinik mana? Sy pny hilang pulak 😢😢 kalau tmpt sy buat braces die cas rm1300.. 😥

    Bleh tau klinik mana? Sy pny hilang pulak 😢😢 kalau tmpt sy buat braces die cas rm1300.. 😥

    Bleh tau klinik mana? Sy pny hilang pulak 😢😢 kalau tmpt sy buat braces die cas rm1300.. 😥

    Unknown says:
    This comment has been removed by the author.
    Unknown says:

    Salam. Boleh contact 014 5959560, dental student UITM Sg buloh utk pertanyaan mengenai retainer.thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme