super yummy sambal goreng

kalau anak Jawa tak kenal sambal goreng rasenye elok berenang balik Pulau Jawa pegi menuntut dulu..kui3..jadi demi menyahut seruan anak-anak Jawa seantero..hujung minggu lalu lepas da jemu makan lauk kenduri terasa nak amik alih tugas bunda memasak sambal goreng...kui3..

ibunda da goreng kan sume bahan2, peh tu die tinggalkan kat dapur..so siapa lagi yang nak sambung keje tu,tak de bibik wokay yang nak dikerah, jadi pagi2 lagi diri da jadi bibik memasak....pheewitttt boom boom!!!hebat sangat ke kau nak masak???!!!hello..see the leg maa...

TADAA.....showing off my first sambal goreng...!!!



sambal goreng ni slalunye orang buat masa Hari Raya or Majlis Kenduri..disebabkan hari ni hari Selasa, so terasa nak buat amal kebajikan dengan berkongsi resepi bedal sendiri ni..hehehe ~selama ni dok tengok orang buat je..

RESEPI SAMBAL GORENG

BAHAN YANG SIAP DIGORENG
tauhu
tempe
ubi kentang

BAHAN-BAHAN LAIN
pucuk
suhon
garam
gula
kicap
cili giling (satu/dua sudu makan pun cukup kalau nak pedas boleh letak lebih)
kacang panjang
daging(siap2 direbus supaya cepat empuk,tak liat)/udang

BAHAN-BAHAN DI BLENDER
bawang merah
bawang putih
serai
halia


CARA MEMASAK
1. tuangkan sedikit minyak ke dalam kuali
2. tumiskan BAHAN-BAHAN DI BLENDER dan cili giling
3. masukkan daging/udang
4. masukkan BAHAN-BAHAN YANG DI GORENG beserta kacang panjang
5. masukkan kicap, garam, dan gula secukup rasa
6. masukkan suhon dan pucuk
7. masukkan santan pekat
8. angkat bila sudah siap di masak dan garing

4 Response to "super yummy sambal goreng"

  1. apesal macam x penah rase jer nih...kero3..

    (^_-)V says:

    kalau version orang len punye,yang kat kenduri sg besar tu..hehehe

    kero3...sy mahu yg home made punya...

    (^_-)V says:

    owh..hahaha nnt momok masak ye..special meal for keroro demok..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme