Daisypath Anniversary tickers
CafeMom Tickers

Etika whatsapp, wechat, telegram etc

Sejak 1-2 tahun kebelakangan ni, aplikasi seperti whatsapp, telegram, wechat, viber dah jadi makin berleluasa. Dan yang paling famous aku rasa adalah whatsapp.

Aku akui, banyak kebaikan aplikasi ni, memudahkan manusia berhubung tak kira walau di mana jua. Lagipun sesama ahli keluarga, geng kawan-kawan, geng office pun mudah nak bersembang bertanya khabar sesama mereka.

Setiap class aku pun aku akan minta students wujudkan group whatsapp supaya mudah aku nak sampaikan maklumat & ketua kelas tak perlu terbeban nak mesej setiap dari ahli kelas nak sampaikan maklumat(macam masa zaman aku belajar dulu, ketua memang kena ade kredit henpon yang banyak, kekeke)

Tapi, haaa, ade tapinya tau. Dengan wujudnya aplikasi-aplikasi ni, ada juga keburukannya.

1. Perlanggaran masa yang sepatutnya untuk berbual. Tak kira tengah malam pun, dok la bersembang lagi dalam group tu. Kalau nak sembang personal dengan orang tertentu, personal whatsapp je la, tak perlu nak bersembang dalam group. Mengganggu orang lain yang x berkaitan. Aku selalu sound je students aku kalau ade yang mengarut dalam group whatsapp class.

2. Menghantar gambar yang kurang penting, contohnya, gambar ucapan "Selamat Pagi" hadoiii..kalau taip je selamat pagi kan sama je, media yang diterima tu akan disimpan dalam galeri gambar dalam henpon kita, so ade satu masa kene buat pembersihan pulak untuk storage henpon, kalau tak nanti henpon jadi slow. Huhu. Nasib baik juga ada telegram, sbb telegram dia tak simpan media, tapi tak ramai orang suka guna telegram. Aku bukan nak kata apa, tapi kadang-kadang aktiviti menghantar gambar ni cenderung dilakukan oleh warga-warga veteran. Mak aku selalu komplen henpon die slow, dah mane tak slow, gambar melambak, video melambak, geng2 dia duk hantar. Nak delete tak reti, reti guna je..

3. Respond yang melampau. Contoh, group pekerja dalam institusi, bila ada yang bagitau pencapaian instusi. Then sorang- sorang reply ucapan tahniah, kalau ada 50 orang, semua ucap tahniah. Berapa banyak da whatsapp notifications yang diterima. Ingatkan mesej apa la yan sampai, rupanya sekadar ucapan tahniah, memadailah rasanya kalau dalam keadaan ramai ahli group, wakil je yang sampaikan mesej tahniah atau yg seangkatan dengannya.

Benda ni memang belum dibukukan dalam bahasa melayu aku rasa. Tapi kita ade nettiquette, ataupun etika berinternet. So mungkin ada yang rajin nak tulis buku pasal etika penggunaan aplikasi perhubungan ni boleh juga. Supaya masyarakat alert akan hal ni.


posted from Bloggeroid

1 Response to "Etika whatsapp, wechat, telegram etc"

  1. memang betul tu..
    bab kenangan lalu..ketua kelas perlu ada kredit yg banyak..saya pernah terkena ntah sapa ntah bagi no phone saya kat lecturer..secara tak langsung kredit saya lak jadi mangsa..dan saya terpaksa tukar sim dari celcom ke maxis sebab kawan2 ramai guna maxis..ciss..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme